Pääkirjastossa sotkemista ja ilkivaltaa omatoimiajalla

Pääkirjastossa on muutaman viikon ajan erityisesti viikonloppuina esiintynyt erilaista tilojen ja varustuksen väärinkäyttöä: sotkemista, tarvikkeiden näpistystä, tietokoneiden asetusten muuttamista ja niin edelleen. Häiriöiden selvittely sekä ylimääräinen siivous ja korjaus vievät aikaa muilta välttämättömiltä töiltä ja lisäävät kustannuksia. Tämä ei ole toivottu suunta.

– Uudet tilat ovat keränneet paljon asiakkaita sekä kiittäviä kommentteja. Yhteisin varoin tehty investointi tulee pitää jatkossakin siistinä ja miellyttävänä asiointi- ja oleskelutilana, toteaa kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen.

Pääkirjaston aukioloajoista on juuri tehty kysely asiakkaille. Siinä erityisesti omatoimiaika koettiin todella hyväksi ja tärkeäksi. Mikäli asiaton käytös kirjaston tiloissa kuitenkin jatkuu, joudumme arvioimaan omatoimiaikoja uudelleen. Tämä voi johtaa tosiasiallisesti omatoimiajan vähentämiseen. Tämäkään ei ole toivottu suunta.

Jämsän kaupungissa on yhdenvertaisuusvaltuutetun kannanoton mukaisesti haluttu luottaa asiakkaisiin eikä esimerkiksi alaikäisiltä vaadita huoltajan suostumusta omatoimiasiointiin. Omatoimikirjaston käyttösäännöt ovat esillä kirjastossa.  Jokainen on tervetullut asioimaan vastuullisesti.

Kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen, p. 040 832 1123