Pirkanmaan koronasuositukset jatkuvat hiihtolomien yli

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kahden viikon koronailmaantuvuus oli viime viikolla 30 tartuntaa 100 000 asukasta kohden. Positiivisten osuus Fimlabissa testatuista on kuluneen viikon ajalta 0,9 prosenttia.

Pirkanmaan tilanne ei mahdollista nykyisten suositusten purkamista, joten pandemiaohjausryhmä päätti tiistaina pitää alueelliset suositukset voimassa hiihtolomaviikon yli 15.3. asti. Aluehallintoviraston kokoontumisrajoitus on voimassa 1.3. asti.

Viime viikolla todettiin 97 tartuntaa. Tunnetuista 70 tartunnasta kolmasosa eli 22 oli perheiden sisäisiä tartuntoja. Sukulaisten tai ystävien tapaamisista tuli 15 tartuntaa. Ulkomailta tuli 12 tapausta. Työpaikoilla todettiin yhdeksän tapausta kaikkiaan kahdeksalta eri työpaikalta. Yksityisistä juhlista tuli neljä tartuntaa, kuten myös baareista. Kolme tartuntaa tuli kotimaan matkailusta ja yksi tartunta aikuisten harrastustoiminnasta. Tartuntoja ei tullut kouluista, päiväkodeista ja lasten ja nuorten harrastuksista.

Muuntovirusten tartuntaketjut saatu hyvin jäljitettyä

Pirkanmaalla on tähän asti todettu viisi Etelä-Afrikan muuntovirustartuntaa, 17 Iso-Britannian ja yksi Brasilian muuntovirustartunta.

Muuntovirusten tartuntaketjut on Pirkanmaalla saatu hyvin jäljitettyä. Joukkoaltistumisissa on todettu vain yksi muuntoviruksen jatkotartunta.

Pirkanmaalla kuitenkin varaudutaan muuntoviruksen osuuden kasvuun. Avainasemassa on oireisten nopea testiin hakeutuminen ja sujuva jäljitystyö, joka on Pirkanmaalla toiminut hyvin.

Tartuntatautilaki velvoittaa myös yksityisiä toimijoita

Maanantaina on tullut voimaan tartuntatautilain päivitys. Pirkanmaata koskee tällä hetkellä erityisesti lain kohta §58c, joka velvoittaa eri toimijoita, kuten yksityisiä yrityksiä, säätiöitä, kuntia ja kuntayhtymiä sekä uskonnollisia yhteisöjä ja julkisoikeudellisia laitoksia toimimaan tiloissaan koronaepidemian leviämisen estämiseksi.

Käytännössä asiakkailla ja osallistujilla on näissä tiloissa oltava mahdollisuus turvaväleihin ja käsien puhdistamiseen. Tämän lisäksi asiakkaille ja osallistujille on luotava toimintaohjeet, joilla tartuntojen leviämistä voidaan estää. Laki edellyttää tehokasta tilojen ja pintojen puhdistamista.

Lähde: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote 23.2.2021 (linkki)

Jämsän alueen koronatilanne rauhallinen

– Tartuntoja on vähän, altistumisia hieman enemmän. Kuluvan vuoden alusta Jämsässä on todettu 16 uutta tartuntaa, joista kaksi yksittäistä viime viikon aikana. 146 henkilöä on asetettu karanteeniin altistumisten vuoksi, hallintoylilääkäri Unto Palonen toteaa.

– On ymmärrettävää, että kuntalaisissa on havaittavissa koronaväsymystä. Suositusten ja rajoitusten perusteita kyseenalaistetaan ja oikeudentajuamme koetellaan. Olemme kuitenkin osa isompaa kokonaisuutta ja sen terveydenhuollon kantokykyä. Periaatteenamme on epidemian alusta lukien ollut maakunnallisten linjausten noudattaminen, kaupunginjohtaja Hanna Helaste kertoo.

Kaupunginjohtaja Hanna Helaste p. 0400 742 751
Hallintoylilääkäri Unto Palonen p. 040 617 5215