Pirkanmaan maskisuositus laajenee kuudesluokkalaisiin asti

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on edelleen koronatartuntojen kiihtymisvaiheessa, vaikka uusia tartuntoja on ilmennyt kuluneen viikon aikana maltillisesti. Koronan kahden viikon ilmaantuvuusluku on Pirkanmaalla 27 tapausta 100 000 asukasta kohden. Positiivisten tartuntojen osuus testatuista oli viime viikon päättyessä 1,2 prosenttia.

Pirkanmaan alueellinen pandemiaohjausryhmä laajensi tiistain kokouksessaan maskisuositusta kaikille yli 12-vuotiaille (kuudesluokkalaisille ja sitä vanhemmille) siihen asti, kun Pirkanmaa on koronaepidemian kiihtymisvaiheessa. Maskeja suositellaan käytettäviksi myös koulukyydeissä, harrastustoiminnassa ja liikuttaessa ihmisjoukoissa, kuten busseissa ja kaupoissa. Alle ja yli 12-vuotiaista koostuvissa harrastusryhmissä voidaan harkita maskien käyttöä tapauskohtaisesti.

Lisäksi pandemiaohjausryhmä linjasi, että kirjastot lukusaleja lukuun ottamatta sekä museot voidaan avata maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen siten, että pysytään korkeintaan 10 henkilön ryhmäkoossa. Lisäksi ohjausryhmä tarkensi, että uimahallit voidaan avata alle 20-vuotiaille ohjatun toiminnan piirissä oleville lapsille ja nuorille, eläkeikäisille (eläkeläiskortillisille) sekä kaiken ikäisille lääkinnällisen kuntoutuksen piirissä oleville asiakkaille erikseen määriteltyinä aikoina. Lasten ja nuorten sisäharrastusryhmissä ja yksityistilaisuuksissa noudatetaan toistaiseksi 10 henkilön kokoontumissuositusta.

Aluehallintovirasto käsittelee Pirkanmaan kokoontumisrajoitusta kuluvalla viikolla.

Pirkanmaalla ei suositella penkkariajelujen järjestämistä, ja vanhojen tanssien sijaan suositellaan vaihtoehtoisia tapahtumia myöhemmin keväällä, esimerkiksi vapputansseja.

Pirkanmaalla todettu yksi variantti

Viime viikolla Pirkanmaalla todettiin 76 uutta koronatartuntaa. Pirkanmaalla todettiin viime viikolla myös yksi Etelä-Afrikan kantaan kuuluva koronavariantti. Se todettiin ulkomailta saapuneella henkilöllä, joka on saapumisensa jälkeen ollut eristettynä.

Uusista tartunnoista lähes joka kolmas eli 15 todettiin perhepiiristä. Työpaikoilta todettiin seitsemän tapausta kahdesta eri työpaikasta. Sukulaisen ja ystävän tapaamisesta tuli viisi tapausta, tamperelaisesta baarista tuli kolme. Kaikkiaan kahdeksan tartuntaa todettiin tulleen Leviltä joko mökkiseurueesta tai baarista. Yksityisjuhlista todettiin kolme tartuntaa. Hoito- tai hoivayksiköstä tartunnan sai kaksi henkilöä.

Pirkanmaan tartuntojen alkuperästä pystyttiin jäljittämään 66 prosenttia. Suurin osa tartunnoista todettiin 20-29 -vuotiailla.

Lähde: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote 12.1.2021 (linkki)

Kaupunginjohtaja Hanna Helaste p. 0400 742 751