Sivistystoimen vuoden 2022 taksoihin ja maksuihin korotuksia

Jämsän kaupungin sivistyslautakunta päätti äänestyspäätöksellä  (6-3) kokouksessaan 14.10.2021 toimialan taksojen ja maksujen korotuksista vuotta 2022 koskien.

Saara Peutere-Heikka esitti, ettei kaupunki korota sivistystoimen maksuja ko. esityksen mukaisesti.
Koronavuoden ja Kaipolan lopettamisen jälkeen tarvitaan enemmän aikaa, jotta kuntalaiset pääsevät kiinni harrastuksiinsa. Vapaan sivistystyön ajatus ei toteudu, jos kuntalaiset jäävät pois harrastuksista taloudellisen tilanteen vuoksi. Esitystä kannattivat Timo Salokorpi ja Tiina Altti.

Äänestyksessä äänet jakaantuivat esittelijän ehdotus (6): Lea Hiekkamäki, Jyrki Niittymaa, Taika Olin, Eero Peltola, Veli-Erkki Ruotsalainen, Ari Sarin.  Saara Peutere-Heikan ehdotus (3): Tiina Altti, Saara Peutere-Heikka ja Timo Salokorpi.

Sivistystoimen taksoihin ja maksuihin tehtiin korotuksia lähes kautta lin­jan. Korotukset perustuvat kaupunginhallituksen antamaan ta­lous­ar­vio-oh­jee­seen, jossa todetaan että taksoja ja maksujen rakennetta on tarkistettava kustannustasoa vastaavaksi. Taksakorotusten vaikutus on arvion mukaan noin 25 000 euroa ja se on otettu huomioon sivistystoimialan vuoden 2022 talousarvioesityksessä.

Sivistystoimialan hallinnoimien tilojen vuokriin tulee pääsääntöisesti yhden euron tuntihinnan korotukset 1.8.2022 alkaen. Syyskaudella 2022 on esimerkiksi koulujen luokkatilojen tuntitaksa kymmenen euroa jämsäläisille järjestöille ja 19 euroa muille käyttäjille (yksityiset, yritykset). Myös liikuntatilojen tuntitaksat korottuvat ja esimerkiksi Jämsän liikuntahallin koko salin tuntitaksa on korotuksen jälkeen 17 euroa jämsäläisille järjestöille ja 33 euroa muille käyttäjille.

Koululaisten iltapäivätoimintamaksuun tulee 10 euron korotus 1.8.2022 al­kaen. Korotuksen jälkeen iltapäivätoimintamaksu on 135 euroa kuu­kau­des­sa ja 67,50 euroa, jos toimintaan osallistuu kuu­kau­des­sa vain 10 päivää tai vähemmän.

Työväenopiston kurssimaksujen korotus on 5 euroa/kurssi 1.8.2022 alkaen. Korotuksen jälkeen esimerkiksi kielten kurssien (46h) maksu on 70 euroa. Jämsänjokilaakson musiikkiopiston opintomaksujen korotus on 10 euroa/maksu 1.8.2022 alkaen. Korotuksen jälkeen esimerkiksi 45 minuutin muskariryhmään osallistumisen maksu on 232 euroa.

Uimahallin taksakorotukset tulevat voimaan pääsääntöisesti 1.1.2022 alkaen. Uimahallin yksittäislippujen hinnat nousevat pääsääntöisesti 10 sentillä. Vuodenvaihteen jälkeen aikuisten yksittäislipun hinta on 8,70 euroa. Lapset, eläkeläiset, opiskelijat, vammaiset, invalidit, työttömät ja varusmiehet maksavat lipustaan ensi vuonna 5,70 euroa. Uimahallin perhelippu on korotuksen jälkeen 18,50 euroa. Uimahallin sarja- ja kausikortteihin tulee 0,50 – 5 euron korotukset. Korotuksen jälkeen aikuisten 10 kerran sarjakortti maksaa 71 euroa. Lasten, eläkeläisten ja muiden tähän aleryhmään kuuluvien 10 kerran sarjakortti maksaa 46 euroa.

Liikennepuiston tunnin polkuautomaksu on ensi kesänä neljä euroa ja ½ tunnin polkuautoilu maksaa 2,50 euroa. Liikennepuistossa otetaan käyttöön kausikortin sisaralennus, joka on kymmenen euroa. Kausikortin hintaan 30 euroa ei tehty muutoksia; saman perheen muille lapsille kausikortin hinta olisi sisaralennuksen jälkeen 20 euroa.

Taksapäätös ei koske varhaiskasvatusmaksuja, jotka perustuvat varhaiskasvatuksen asiakasmaksulakiin.

Linkki sivistyslautakunnan esityslista 14.10.21/Asianro 4

Lisätietoja:  vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki,  p.  040 571 6556, pe 15.10. ja 25.10 alkaen, kehittämispäällikkö-opistojen rehtori Sini Käkönen, p. 040 751 4731, pe 15.10 ja 25.10 alkaen ja taloussihteeri Anita Lahtinen puh. 040 547 1070, ma 18.10.