Sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee ympäri vuorokauden

Kun tarvitset apua, tukea ja turvaa äkillisen ja järkyttävän kriisin kohdatessa, ota yhteyttä Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja kriisipäivystykseen numeroon 014 266 0149.

Palvelu on avoinna vuoden jokaisena päivänä 24 tuntia vuorokaudessa. Sosiaali- ja kriisipäivystyksestä voi hakea apua yllättävään ja traumaattiseen tilanteeseen asiakas itse, läheisestään huolestunut ystävä, omainen tai viranomainen. Palvelut ovat maksuttomia ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömästi.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen apu on muun muassa kiireellistä sosiaalityötä, psyykkistä ensiapua tai kriisityötä hädän, kriisin tai menetyksen hetkellä sekä myös kriisitapaamisia yksittäisille henkilöille, perheille tai ryhmille.

Hätätapauksissa soita aina hätäkeskuksen numeron 112.

Traumaattinen kriisi voi olla esimerkiksi:

läheisen äkillinen kuolema
läheisen itsemurhayritys
onnettomuudet
väkivallan tai vakavan rikoksen uhriksi joutuminen
vakava oma tai läheisen sairaus
Traumaattisen kokemuksen jälkeen on normaalia, että ihmisen mieli ja keho reagoivat tapahtuneeseen. Toiset reagoivat samassa tilanteessa voimakkaammin, toiset lievemmin.

Lisätietoja löydät Sosiaali- ja kriisipäivystyksen Keski-Suomen hyvinvointialueen Kriisin kohdannelle -verkkosivulta.

Lapsi tarvitsee tukea

Myös lapsi reagoi järkyttäviin tapahtumiin. Lapsen reaktioihin vaikuttaa muun muassa
lapsen ikä. Pienet lapset eivät yleensä osaa ilmaista suruaan itkemällä.

Lapsella saattaa esiintyä:

ärtyisyyttä ja turhautumista
rauhattomuutta
takertuvuutta
univaikeuksia
fyysisiä oireita, kuten vatsakipua ja päänsärkyä.
Juttele lapsen kanssa tapahtuneesta. Älä peitä liikaa omia tunteitasi. Anna lapselle aikaa ymmärtää, ja oikaise mahdolliset väärinkäsitykset. Ylläpidä tavallisia arjen rutiineja, jotta lapsi tuntee olonsa turvalliseksi.

Omat vanhemmat tai muut läheiset aikuiset ovat lapsen paras tuki ja turva myös silloin, kun jotain järkyttävää on tapahtunut. Kerro tapahtuneesta myös lapsen päivähoitoon tai kouluun, jotta lasta kyetään tukemaan vaikeassa tilanteessa.

Kaikille tarjolla olevaa keskustelutukea

Kriisitilanteissa voit keskustella myös seuraavissa kanavissa valtakunnallisesti:

MIELI ry:n valtakunnallinen kriisipuhelin, p. 09 2525 0111 (24 h/vrk)
Kriisipuhelin päivystää myös ruotsiksi, arabiaksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.
Apuu chat 7–15-vuotiaille
SEKAISIN-chat 12–29-vuotiaille