Jämsän Vesi liikelaitos

Jämsän Vesi tuottaa yhdyskunnan ja sen kehittymisen edellyttämät vesihuoltopalvelut hyvätasoisina. Liikelaitos ylläpitää myös jätevesiverkostoa, jätevesipumppaamoja ja jätevesipuhdistamojaan toiminta-alueellaan. Himoksen matkailualueella vesi- ja viemärilaitostoimintaa hoitaa Himos-Infra Oy.

Toimisto ja varasto

Toimisto on osoitteessa Kenraalintie 12, 42300 Jämsänkoski

Toimisto avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–11 ja klo 12–15. Toimisto on suljettu 4.7.-31.7.2022 välisen ajan.

Varasto on osoitteessa Teollisuuskatu 10, 42100 Jämsä

Varasto avoinna maanantaista torstaihin klo 7–11 ja klo 12–16 sekä perjantaina klo 7–11 ja klo 12–14.

Vesilaitoksen päivystys, puh. 040 024 3561

  • Jämsän Vesi liikelaitoksen Kulutus-Web

    https://www.kulutus-web.com/jamsa/vesi/suomi/index.asp

    Kulutus-Webissä pääset syöttämään kulutuslukemasi vesihuoltolaitoksen järjestelmään sekä selaamaan kiinteistösi kulutushistoriaa. Palveluun pääsemiseksi tarvitset vesilaskusi oikeasta yläkulmasta kulutuspisteesi numeron ja mittarinumeron.
    Kulutus-Webin kautta voi vesimittarin lukeman ilmoittaa milloin vain.
    Palvelun kautta voi myös lähettää palautetta vesilaskutukseen.

    Lukeman voi ilmoittaa myös jollain seuraavista vaihtoehdoista:

    • sähköpostilla vesilaskutus@jamsa.fi
    • soittamalla numeroon 0400 691132
    • postittamalla kortin alaosa Jämsän Vesi liikelaitokselle (kortin postimaksu on jo maksettu)

    Vesimittarin lukema kannattaa ilmoittaa ainakin kerran vuodessa ja omaa vedenkulutusta kannattaa seurata säännöllisesti koska näin välttyy suurilta tasaus- ja hyvityslaskuilta, huomaa esim. vuotavan vesikalusteen tai vesivuodon, jota on muuten hankala havaita.

  • Vesi- ja jätevesilaskutus perustuu kiinteistöllä kulutettuun vesimäärään. Vanhoilla kuluttajilla arviolaskutus perustuu edellisen vuoden mitattuun kulutukseen. Uusilla kuluttajilla laskutuksen perusteena on arvio.

    Laskutusjaksot

    Kuluttajat saavat neljä laskua vuodessa. Näistä kolme on edellisen vuoden arvioon perustuvia arviolaskuja ja neljäs lasku on kuluttajan ilmoittamaan vesimittarinlukemaan perustuva tasauslasku. Vesilaitos pyytää lukemaa kerran vuodessa ja  mittarinlukukortit postitetaan syys- ja lokakuussa porrastetusti. Lukeman voi toki ilmoittaa useamminkin vesilaskutukseen, silloin tulee myös tasauslaskuja useammin.

    Vesilaskut lähetetään asiakkaalle noin kuukautta ennen eräpäivää.

    jakso 1.4.–30.6.2022, eräpäivä on 15.6.2022.
    Jos haluat tasausta tähän laskuun, ilmoita lukema viimeistään 6.5.2022
    jakso 1.7.–30.9.2022, eräpäivä on 15.9.2022.
    Jos haluat tasausta tähän laskuun, ilmoita lukema viimeistään 5.8.2022
    jakso 1.10.–31.12.2022, eräpäivä on 15.12.2022.
    Tämä jakso on varsinainen tasauslaskujakso ja lukema pitää ilmoittaa viimeistään 4.11.2022.

    Maksumuistutukset

    Lähetämme asiakkaalle kaksi maksumuistutusta. Näistä ensimmäinen lähetetään aikaisintaan kaksi viikkoa eräpäivästä ja tässä ilmoitetaan veden toimituksen sulkupäivät, jos laskua ei makseta. Toinen maksumuistutus lähtee aikaisintaan kaksi viikkoa ensimmäisen maksumuistutuksen päivämäärästä. Tässä ilmoitetaan päivämäärä, milloin saatava siirrettäisiin perintätoimisto Intrum Oy:lle.

    Vesilaskun maksamatta jättäminen aiheuttaa veden toimituksen keskeyttämisen. Sulkemis- ja avaamiskulut veloitetaan voimassa olevan palvelumaksuhinnaston mukaisesti.

    Riita-asiat / Erimielisyydet maksuasioissa

    Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

    Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi), koska kuluttajariitalautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

    Laitoksen ja asiakkaan välisiä sopimuksia sekä yleisiä toimitusehtoja koskevat erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa. Kanne nostetaan laitokseen liitetyn kiinteistön sijaintipaikan käräjäoikeudessa, ellei yksittäistapauksessa ole toisin sovittu tai pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.

    Siirry vaivattomaan e-laskuun

    E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka laskuttaja toimittaa suoraan vastaanottajan verkkopankkiin. Siirtyminen e-laskutukseen sujuu kätevästi oman verkkopankin kautta. Tähän tarvitset verkkopankkitunnukset sekä viitenumeron, joka löytyy viimeisimmästä vesilaskusta.

    Sähköisestä laskutuksesta saat lisätietoja osoitteesta www.e-lasku.info.

  • Jämsän Vesi liikelaitos perii asiakkailtaan maksuja mm verkostoon liittymisestä, veden käytöstä ja myös erilaisia palvelumaksuja.

    Käyttömaksu

    Jos kiinteistö on liitetty jätevesiviemäriin, laskutetaan jokaista käytettyä vesikuutiometriä kohden myös sama määrä jätevesimaksua. Käyttömäärä mitataan vesimittarilla, jonka lukeman perusteella laskutus tapahtuu.

    Perusmaksu

    Perusmaksut määräytyvät vesimittarin koon mukaan. Perusmaksu laskutetaan sekä vedestä että jätevedestä, jos kiinteistö on liitetty jätevesiverkostoon.

    Liittymismaksu ja lisäliittymismaksu

    Liittymismaksu on kertamaksu, jonka asiakas maksaa liittyessään Jämsän Veden verkostoon. Liittymismaksu määräytyy kiinteistön käyttötarkoituksen, rakennusluvan mukaisen kerrosalan ja palveluiden käytön perusteella.

    Vesihuoltolaitos perii lisäliittymismaksua, kun asiakkaan liittymismaksun perusteena olevat olosuhteet muuttuvat lisärakentamisen ja laajennuksen yhteydessä liittymismaksun määräämisen jälkeen. Lisäliittymismaksun perusteena on rakennuksen kerrosalan muutos.

    Hinnastot

  • Veden laatua tarkkaillaan terveys- ja ympäristöviranomaisten hyväksymien valvontatutkimusohjelmien mukaisesti. Jämsän Veden vedenottamoiden verkostoveden laatu täyttää pääsääntöisesti asetetut laatutavoitteet. Joitakin kohonneita arvoja saattaa esiintyä satunnaisesti, mutta pysyviä vaatimus- tai suositustason ylityksiä ei ole.

    Jämsässä vesi on pehmeää, eikä täällä tarvita astianpesukoneessa lisäsuoloja. Valmistajan ohjeita on kuitenkin noudatettava.

    Vedenottamot

    Kollinkangas, Heräkulma, Juokslahti, Pihlaisto, Vehkaoja, Länkipohja, Kaakkolampi, Lehmisuo ja Kerkkolankangas

    Vedenkäsittely laitoksilla ja vedenkäsittelykemikaalit:

    Jämsä (Kollinmäki, Heräkulma): pohjavesi alkaloidaan kalkkikivisuodatuksella Kollinmäen vedenottamolla ja verkostoon lähtevä vesi UV-käsitellään.

    Jämsänkoski (Kaakkolampi, Lehmisuo, Kerkkolankangas): pohjavesi alkaloidaan natronlipeällä (50 % liuos).

    Halli (Pihlaisto, Vehkaoja): pohjavesi alkaloidaan kalkilla (sammutettu kalkki, Pihlaisto) ja pohjavesi alkaloidaan soodalla (Vehkaoja).

    Länkipohja: porakaivovedestä poistetaan radonia ja uraania käyttämällä ioninvaihtoa ja ilmastusta ja lisäksi verkostoon lähtevä vesi UV-käsitellään.

    Juokslahti ja Hassi: ei käsittelyä

    • Vesihuoltopäällikkö Vesa Arvonen
      puh. 044 7055 705
    • Vesihuoltopäällikkö Pekka Karppinen
      puh. 040 135 2211
    • Verkostomestari Ville Saarinen
      puh. 040 675 2773
    • Toimistosihteeri Katja Inkiläinen
      puh. 0400 691132
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Rainer Viinikainen
      puh. 040 833 6849
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Jukka Kivelä
      puh. 040 540 4238
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Paavo Siika
      puh. 040 530 5192
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Matti Kinnunen
      puh. 040 525 5352
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Jouni Peltonen
      puh. 040 752 1128
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Ari Huhtinen
      puh. 040 745 1659
    • Vesihuoltolaitoksen hoitaja Mika Leppänen
      puh. 040 838 9429
    • Puhdistamonhoitaja Janne Enroos
      puh. 040 568 2860
    • Puhdistamonhoitaja Janne Kähkönen
      puh. 040 072 5008